Rapsodija riječi, priča 44: Ja, žena sa slike
Izložba je bila jako bogata; zidovi prekriveni
tapetama i na njima slike s raznolikim bojama; kakav dar za oči koje vole da
gledaju. Doduše, u galerije dolaze i razni šmokljani koji samo gledaju da bi
vidjeli, pa se onda poslije hvalisaju primitivnim komšijama i rodbini da su
prisustvovali kulturnom dešavanju. Oni bi ih onda gledali s gađenjem; plazili bi
jezike i odmahivali rukama u smislu: „Kakvim se ti glupostima baviš.“
Galerija se nalazila u ulici koja vodi do
raskrsnice. Tu na ćošku je bila prodavnica igračaka, jedan omanji butik i
trafika, a preko puta slastičarna koja je većinom bila prazna. Cestom koja ide
desno se moglo skrenuti prema izlazu iz grada. Kada sam ušao u galeriju, odmah
sam zamijetio da je prostrana i elegantna, baš po mome ukusu. Ulazeći u nju,
ispred sam ugledao dvojicu starijih muškaraca koji su pušili. Pogledali su me
čudno, a onda i ja njih.
Siguran sam da je na izložbi bio makar jedan koji
je stajao znatiželjnog pogleda, s palcem i kažiprstom na bradi, podignutih
usana i skupljenih obrva. Takav bi zurio u sliku i pri tome pojma ne bi imao
šta ona predstavlja, ali bi zato samog sebe hranio iluzijom o tome da se u
nešto razumije. Standardno bi bio zgodan tip, lijepog lica i gracioznog stava.
Ženske oči bi ga odmah primjetile, ali s prvim riječima upoznavanja bi im u
mozgu zatreperila lampica loše procjene i uvida u neistinitost njihovih
očekivanja.
Nisam mnogo volio posmatrati ljude; samo bi mi
neki, kao ovaj tip, izazvali znatiželju i onda bih jednostavno pratio tok
sljedećih događaja. Smijao bih se u sebi i smišljao divne komične replike. Od
svega se može napraviti zabava, samo ako želis da je izazoveš.
Akt na slici koja je bila ispred mene je bio
poprilično konfuzan. Crna žena stoji ispruženih ruku sa prekriženim prstima. Na
prvu je izgledalo kao zagrljaj sa nevidljivom osobom. U uglu umjetnine je
sjedilo dijete obojeno crvenom i plavom bojom. Da je na slici samo žena, onda
bih mogao okriti poruku umjetnika, a ovako, ništa mi pametno nije padalo na
pamet.
- Problem modernog svijeta - začuh ženski glas
pored sebe.
To je bila relativno mlada djevojka, krupnih
očiju i vitkog stasa. Nije bila toliko lijepa koliko je bila privlačna. Rijetko
sam viđao takve djevojke i sada sam samo pokušavao smisliti što bolji plan da
je zadržim ovdje što duže.
- Postmodernog misliš - dodah joj uz neki pokušaj
zavodničkog osmjeha. Kada bi ljudi znali šta se unutar njihovih sugovornika
dešava, mislim da bi pobjegli glavom bez obzira.
- Ti si neki pisac možda - upita škiljeći na
lijevo oko.
- Ma pišem tu i tamo, ali daleko sam ja od pisca.
Ona se okrenu ka slici i klimnu par puta glavom.
Tada sam shvatio da ne voli pisce. Dolazi agonija uzaludnog vraćanja vremena
unazad. Možda sada misli da sam ja jedan od onih koji dođu u kulturni svijet
misleći da će time postati nešto što nikada neće biti i ubrzo se odaju svojom
plitkom pameću. Govorim o onima koje sam opisao prije. Sigurno sumnja da joj
lažem. Uostalom, pokušat' ću nazrijeti kakav joj se činim.
- Ti razumiješ ovu sliku - zaintrigirano rekoh ne
bih li joj se umilio da zaboravi ovo prethodno.
- Ne nipošto, samo je vidim svojim očima.
Evo je, filozof. Ima nade.
- Pa dobro, i šta po tebi predstavlja?
- Sljepilo traženja ljubavi koju nikada nećemo
pronaći; osjećaj kojeg ljudi gube kada prestanu biti djeca i čitav život ga
uzaludno traže.
- Znači, samo djeca iskreno vole?
- Da, tako ove boje prikazuju. Crveno kao ljubav,
plavo kao prezir i hladnoća; kod djece nema glume.
- Kod ljudi je sve šareno izgleda - rekoh da napravim zaključak.
- Pa moglo bi se tako reći - potvrdi.
- A šta bi onda značila crna boja kojom je naslikana žena?
- To ti sam moraš saznati, ne želim više govoriti o svojim doživljajima.
Ovo znači da moja pretpostavka o slici i nije
bila toliko pogrešna. Zagrljaj žene sa imaginarnom osobom je ipak bio poprilično
dobra interpretacija. Ispravnost svog mišljenja ne temeljim na podudarnosti sa
tuđim, to nipošto, ali pošto nisam neki ekspert za likovnu umjetnost, veća je
vjerovatnoća da ću biti tačan ako se moj stav poklapa sa onim koji je očigledno
potkovan određenim znanjem ili talentom.
Nasmijah joj se i čestitah na divnoj opservaciji.
Potom je pogledah na trenutak duboko u oči i učini mi se da ja predugo trajalo
pa se zbunih, nakašljah i pogledah kao na sat.
- Momak koji piše došao na izložbu umjetničkih
slika, intrigantno, voliš li jos nešto? - progovori očigledno uvidjevši da sam
se postidio.
- Muziku - provalih k'o iz topa.
- Kakvu?
- Muziku! - ponovih isto i već se pokajah jer sam
shvatio da će me krivo protumačiti i pomisliti da sam lud jer ponavljam jednu te
istu riječ.
- Dakle samo ono sto se može nazvati muzikom,
kvalitetne stvari, je li na to misliš?
Osjećaj nevjerice je teško opisati, to znaju oni
koji su ga doživljavali nebrojeno puta i uvijek se nanovo divili tom fenomenu.
Gledati kako mađioničar prolazi kroz zid je fascinatno baš zbog toga što znamo
da je to nemoguće i pitamo se kako je to uspio uraditi. Ja sam je gledao nijemo
i sve više se čudio. Kako je neko mogao znati šta ja mislim; kako je neko mogao
znati šta ja volim; kako me neko koga poznajem pet minuta toliko duboko
pročitao da razumije jednu ponovljenu riječ kao baš ono značenje koje sam
namjerio da joj dam.
Mnogo kasnije nakon našeg susreta, shvatio sam da
sam tokom razgovora prestao da nazirem šta o meni misli. Shvatio sam da sam
tada po prvi put nakon dugo vremena ja bio taj koji pokušava nju shvatiti i uhvatiti
joj svaku misao u svoje pamćenje koje je sada već sjećanje. Tokom tog boravka s
njom pred slikom, uvidio sam da nije toliko bitno kakvim ću se ja njoj predstaviti
nego da je bitno koliko će toga ona u meni probuditi.
- Nije zar da nisam pogodila? – skupivši usne, klimnu
glavom unazad kao da je doživjela neki sitni gubitak.
- Da, pogodila si, samo sam ostao zatečen. Niko
me nikad tako brzo ne ukapira.
- Onda, bravo ja! - reče s manjim pokličem.
Uvidio sam tada da se radi o običnoj djevojci
koja može razdvojiti velike od malih stvari. Vidio sam da joj filozofija nije
život, nego da joj je život filozofija.
- Znaš šta ja mislim o likovnoj umjetnosti -
pokušah da izreknem nešto pametno.
- Reci da čujem?
- Što se tiče likovnog stvaralaštva, mislim da
posmatranje umjetničkih radova uopće ne pospješuje rad umjetnika. Smatram da je
slikarstvo nekako više vještina nego li umjetnost. Dok naprimjer u muzici i
književnosti slušanje kompozicija i čitanje knjiga uveliko pomaže autoru koji
zaželi nanovo nešto kreirati, a pritom u formalnom dijelu biti apsolutno
nepovezan sa slušanim ili čitanim sadrzajima.
- To je prisutno i u slikarstvu - reče s
uvjeravajućim tonom.
- Gledanje tuđih radova može uticati na slikara
kako da poteže poteze kistom? – upitah gotovo s porugom.
- Isto kao što slušanje gudačkog orkestra pomaže
sviraču violine da gudi po istoj u slučaju muzike ili gledanje u olovku nekog
pisca dok piše u slučaju književnosti - odgovori kroz prigušen smijeh - pa
govorimo o istim stvarima; treba razlikovati navedeno od onoga što inspiriše iz
konzumiranja umjetnosti.
- Pa da, imaš pravo - rekoh klimnuvši - vještina
je samo sredstvo, to jest instrument, riječ ili slika, a umjetnost je cilj, zar
ne?
- Konačno se razumijemo.
- Mi smo razumjeli kod prve riječi, samo sada
utvrđujemo razinu tog razumijevanja.
Na tu moju rečenicu ona nabaci osmijeh, okrenu glavu nalijevo spuštajući bradu i stavljajući uvojak iza uha.
- Ja mislim da bi mi bilo šta popravilo
raspoloženje poslije ovoga maloprije što mi se desilo, a kamo li ovo novo
poznanstvo s nekim ko ima istu strast kao ja.
- Na šta misliš, šta ti se desilo?
- Mah, malograđani koji se pretvaraju da su
gospoda. Oni što obuku odijela i nabace glumački stav izdižući si ego. Sigurna
sam da si ih sreo negdje nekad.
Evo ga, pomislih. Znači onakav tip je bio na
izložbi. Vjeruje mi. Ne misli da sam lažov. Veliki je to uspjeh, pomislih, ali
je i uspjeh to što se moje pretpostavke svakim danom sve više obistinjuju.
- A da, znam. Viđao sam takve ponekad - rekoh, a
htjedoh da se odvalim od smijeha.
- Draga evo me, idemo li - dobaci neki muški glas
iza naših leđa. To je bio čovjek kasnih tridesetih, crne kose i lijepih obrva.
Očigledno je dozivao moju sugovornicu.
- E tu si, naravno, eto me odmah.
Primjedbe
Objavi komentar