Rapsodija riječi, priča 22: Teško je napisati priču
Teško je napisati dobru priču. Kažem, meni je teško. Nekima možda
nije. Uostalom, oni kojima nije teško i ne trebaju pisati. Stoga, moram se
pohvaliti da sam teškoću razbio. Sinoć sam napisao prvu rečenicu. Otvorih
laticu sa desne strane mog radnog stola, uzeh papir i pročitah krivi rukopis: Evo
mrtav čekam ispit. Sjećam se da sam noć prije vrtio tačne formulacije
naizgled fantastične priče koja će mi oboriti čitateljstvo s nogu, ali eto,
sada brujim usnama, prevaren usplahirenom i kratkom inspiracijom što je samo
prohujala poput vjetra. Tu sam stao. Ni makac dalje. Stezao sam glavu, vrtio
kažiprstima po sljepoočnicama. Ništa. Samo dašak vjetra i praznina. Postaje
hladno. Ustao sam da zatvorim prozor. Dole, u dvorištu, oštro škripi ljuljačka
dok uvehlo lišće pograva oko nje. I kada ovako u jesenjim danima ono umire,
znam da će sljedeće godine doći novo. I
znam da sada zamišljate tipičnu mračnu sliku iz horora: napuštena kuća, jezivi
zvuci škripe i neki luđak što stoji na prozoru sam samcat u velikoj kućerini.
Nesvjesno dajem krivi dojam opisa. Molim vas da zamislite cvijetno dvorište,
dječiju graju, leptirove. Zamislite sve ono što vam razum dadne na prijedlog.
Ako ste zamislili, onda vam mogu reći da u stvarnosti te slike nema. Nekoć je
bila, ali sad je nema. Najbitnije je da ona ostane u vašoj glavi makar
zamišljena kao što stoji i u mojoj kao stvarna. Sahranio sam je kao čovjeka.
Vratih se na stolicu. Sendvič se osušio od prošle noći. Salama je jaukala u
mukama.
Moj radni sto nije imao ničeg posebnog u sebi, a ja sam ga volio
kao da je jedini sto na svijetu. I tobože, davao sam mu tako dragocjene epitete
da bi na nekoj hipotetičkoj aukciji srušio sve ponude i ostao neprodan. Sve
knjige sam zapalio. Bile su dječije. Nisam ih čitao sebi. Na zidu su visile slike i razglednice. Čarli
Čaplin se smiješi Merlin Monro. Los Anđeles, Filadelfija, Las Vegas, Bahami.
Moje crteže neću ni da komentarišem, oni su tu samo radi podjećanja na to
koliko sam loš u tome. Niko mi ne dolazi i nemam razlog za sramotu. Često hodam
go po kući i uživam u svojoj koži. Dajte
čovjeku slobodu i postat' će luđak. Bukovski
ima sličan navod: Dajte čovjeku četiri zida i osvojit' će svijet. Da se
razumijemo, volim puno da karikiram, ne morate me shvatati ozbiljno.
Druga rečenica! Mrak! Uzimam papir i olovku: Evo mrtav čekam
ispit. Mrak. Ček, samo malo. Kako ću u mraku čekati ispit? I kako ću uopće
mrtav čekati? Teško je napisati priču, opet kažem. Znam da taj mrak nije taj
mrak i da to čekanje nije to čekanje, ali to čitaoci ne znaju. Zato je dobar
ovaj početak, nešto otkriva a dosta toga sakriva. Da sam odmah napisao: Umro
sam i čekam Sudnji dan u tami svoga zlodjela, prestrašen, poremećen. – ne
bi bilo zanimljivo, barem mislim tako. Uostalom, zašto ja pišem ovu priču
uopće. Doći će druga, bolja. Uzimam upaljač da zapalim onu s kojom čovjek nikad
nije sam. Takve su bile nekada reklame na kutijama cigareta. U dimu dolaze
svakakve ideje. Evo koja je prva na umu. Zašto sam ja postao pisac? Zar ne bi
bilo lakše da sam naprimjer pepeo, lahak i poletan? Niti ja marim i za kim,
niti ko mari za mnom. Doduše, možda bi se loše osjećao kada bi me ljudi
otresali i gazili nogama. Ali ni kao čovjeku mi nije ništa drugačije. Ustao sam
da protegnem noge. Dva sata kuckanja olovkom po praznom papiru su bila
poprilično naporna. Na meni je onaj poznati izraz lica sa izmješanim osjećajem
negodovanja, razočarenja i bezidejnosti kojeg mogu zamisliti na liku Mr. Beana.
Stadoh pred ogledalo. I klik! Prašina iza mene kao u crtanom filmu. Na olovci
puca špic kojeg iznova šiljim. Slova frcaju. Pišem. Nije teško: Evo mrtav
čekam ispit. Mrak. Djevojčica se ljulja. Zove me. Vozim automobil. Pod nogama
prazne limenke piva. Komadići stakla. Djevojčica ima zatvorene oči. Krv. Suze.
Primjedbe
Objavi komentar