Rapsodija riječi, priča 20: Idilična filozofija mirisa
Jutros, dok sam se vozio tramvajem negdje između RTV-a i Otoke,
zapahnu me neodoljiv ženski parfem pomiješan sa jutarnjim suncem i svježinom
vjetra. Nisam se želio okretati iz razloga da ne uništim svoju stvorenu sliku o
osobi koja je ušla. Može biti neugodna izgleda ili u najmanju ruku stara. Ovako
sam zadovoljan zamišljajući neku bajsku ljepoticu koja donosi sjajilo i
uništava obamrlost ljudskih lica što su se stopila s tramvajskom željeznom
utučenošću. Oduvijek sam imao neku čudnu sposobnost primjećivanja i pamćenja
ljudi po mirisu. Pseća karakteristika. Nesvjesno dajem prostora za ulet
hajvanskog u insansko. Zoon mirison. Razmišljao sam o nekom takmičenju u
kojem bi nas, prijavljene takmičare, ispitivali zavezanih očiju da mirisanjem
prepoznajemo ljude koje inače poznajemo. Možda bi sve to izgledalo smiješno i
luckasto, ali bi sigurno otvorilo vrata jednoj novoj umjetnosti – onoj kojoj se
može pristupiti jedino nosom. Ako sebe posmotrimo kao jedan veliki memorijski i
kreativni potencijalitet, onda ćemo se uvjeriti da mi, preko svojih osjetila,
primamo različite impulse izvana svakodnevno. Sve umjetnosti se mogu tumačiti
vidom i sluhom. Tri osjetila ostaju umjetnički pasivna. Nemogućnost ili
nedostatak ideje? Za osjetilo dodira nemam ideju, ali za miris i okus mi u
glavi kruže određene stvari. Stavljanjem različitih preparata u zamišljeni
parfem koji bi željeli napraviti, mi možemo da napravimo umjetničko djelo, ono
što do tada niko nije uradio. Kreativnost je prisutna u punom smislu riječi. Za
okus je rješenje kulinarstvo. Spoj najrazličitijih začina i jela koje kritičar
kuša tjelesnim jezikom. Jedini problem je taj što bi teško podnosili lošu
umjetnost. To bi bilo poput stajanja pored vanjskog WC-a ili kao konzumacija
odvratne hrane oporog ukusa.
Izašao sam na Baščaršiji i krenuo prema fakultetu. Zrak je zasićen
mirisima. Izduvni gasovi automobila, toplina izljevenog asfalta, luk iz
ćevabdžinice, kafa iz obližnjih lokala, peciva iz pekare, dim duhana što lebdi
oko radnika nalakćenog na lopatu, prolaznik koji je bio na hadždžu... Među
rode, behar i jagorčevinu, ja bih uvrstio i miris. Ali nije to miris nečega, to
je miris ničega koji predstavlja nešto; to je onaj prepoznatljivi miris koji se
javlja u proljeće, neobjašnjivog sadržaja, mlak i blizak; taj miris je
podsjetnik na prolazak zimske studeni. Sada je sve drugačije. Sve što se pruža
među ljudskim tijelima je bijelo, čisto i milo kao tek okupano dijete. Zima
ubija i steže nos kao štipaljka veš. Zrak je tad prazan kao list papira. Olovke
vremena su ledene i zamrznute. Ovako, s prvim bljescima sunca, ja osjetim ono
što dišem. Nozdrve mi golica sjećanje. Djetinjstvo. Maslačci. Lopta. „Miris je
kao slovo,“primjećujem. Pa da, sada vidim dvije otvorene Knjige. Literatura iz
teologije ne vara. Jesam li pogriješio što sam do zaključka došao filozofijom?
Nije ni bitno. Sredstvo je čisto kao i cilj. Još par metara do fakulteta.
Udišem posljedni put ovu novu stranicu Knjige.
Primjedbe
Objavi komentar